Vedtægter

Følgende vedtægter er gældende pr. 29. april 2017, hvor der blev afholdt ordinært årsmøde. Her blev indkomne forslag til vedtægtsændringer behandlet, og de nye vedtægter blev endeligt vedtaget.

Hovedstadens Radikale Vælgerforening rummer fire kommuner: Dragør, Frederiksberg, København & Tårnby. Kommuneforeningen for Frederiksberg og den fælles kommuneforening for Tårnby-Dragør har deres egne separate vedtægter som supplement til vedtægterne her nedenfor.

Navn og formål

§ 1

Storkredsforeningens navn er Hovedstadens Radikale Vælgerforening. Dens geografiske område er Københavns Storkreds.

§ 2

Storkredsforeningens formål og opgaver er:

* overordnet at styrke det danske folkestyre, internationalt samarbejde og at understøtte politiske debatter og aktiviteter, der kan fremme alle vælgeres lyst til som medborgere at deltage i og tage ansvar for de fælles anliggender.

* at lede Radikale Venstres arbejde i Københavns Storkreds i overensstemmelse med landsforbundets vedtægter

* at vælge medlemmer til Radikale Venstres hovedbestyrelse

* at vælge medlemmer til Radikale Venstres udvalg

* at vælge kandidat og 2 suppleanter til Europa-Parlamentsvalg

* at godkende og anmelde opstillingsform af storkredsens folketingskandidater over for offentlige myndigheder på landsforbundets vegne

* at lede og koordinere Radikale Venstres aktiviteter inden for storkredsen i forbindelse med folketingsvalg, folkeafstemninger og EP-valg

* at fremme den politiske aktivitet i storkredsen for at skabe størst mulig tilslutning til Radikale Venstres politik og få flest mulige medlemmer til de fire kommuneforeninger København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør 

 

Landsforbundet

§ 3

stk. 1

Vælgerforeningen er repræsenteret i landsforbundets hovedbestyrelse ved formanden, jf. landsforbundets vedtægter, samt et antal medlemmer af hovedstadsforeningen, der vælges af storkredsbestyrelsen på dennes konstituerende møde efter årsmødet.

Foreningen er repræsenteret i landsforbundets storkredsformandsnetværk ved formanden. Foreningen er repræsenteret i landsforbundets udvalg nedsat i henhold til landsforbundets vedtægter.

stk. 2.

I forhold til landsforbundet er storkredsforeningen også kommuneforening for København.

 

Årsmøde

§ 4

stk. 1

Årsmødet er storkredsforeningens højeste myndighed i alle foreningens anliggender.

stk. 2.

Det årlige årsmøde afholdes mellem 15. april og 1. juni. Til ordinære årsmøder skal alle medlemmer indkaldes med mindst 2 ugers varsel med angivelse af dagsorden. Indkaldelsen skal ske skriftligt.

Dagsorden for det ordinære årsmøde skal mindst indeholde:

1. Valg af dirigent

2. Valg af referent og stemmetællere

3. Formandens beretning til godkendelse

4. Forelæggelse af det reviderede regnskab

5. Behandling af indkomne forslag

6. Fastsættelse af kontingent for storkredsforeningen

7. Valg af formand

8. Valg af 2 næstformænd, hvis stemmetal afgør rækkefølgen, subsidiært ved konstituering i forretningsudvalget.

9. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

10. Valg af 10 medlemmer til storkredsbestyrelsen

11. Opstilling af folketingskandidater

12. Valg af EP-kandidat og 2 suppleanter

13. Valg af redaktør(er) til Radikal Dialog

14. Eventuelt

Første næstformand er suppleant for formanden og økonomisk ansvarlig næstformand, jf. § 15. Forretningsudvalget kan dog ved enstemmighed vælge at konstituere sig således at anden næstformand i stedet er økonomisk ansvarlig næstformand.

stk. 3

Forslag, der ønskes behandlet under punkt 6 på det ordinære årsmøde, skal være formanden i hænde senest 15. marts. Årsmødet kan altid vedtage en udtalelse, uanset om denne frist er overholdt.

stk. 4

Personer, der vil opstilles som folketings- eller EP-kandidater og deres suppleanter, skal have fem stillere eller kandidatudvalgets/bydelens anbefaling.

stk. 5

Til årsmødet har alle foreningens medlemmer, der har betalt forfaldent kontingent, møde-, tale- og stemmeret. I øvrigt gælder landsforbundets vedtægter.

 

Ekstraordinært årsmøde

§ 5

stk. 1

Ekstraordinært årsmøde kan afholdes, når formanden ønsker det, og skal afholdes, når mindst en fjerdedel af storkredsbestyrelsens medlemmer eller mindst 50 medlemmer indgiver skriftlig begæring til formanden herom med motiveret forslag til dagsorden. Storkredsbestyrelsens forretningsudvalg kan udvide dagsordenen ved ekstraordinært årsmøde med yderligere punkter. Et sådant ekstraordinært årsmøde skal afholdes senest 4 uger efter, at formanden har modtaget anmodning herom.

stk. 2

Til ekstraordinære årsmøder skal alle medlemmer indkaldes med mindst 2 ugers varsel. Efter udskrivning af folketingsvalg reduceres varslet til 4 dage.

 

Storkredsbestyrelsen

§ 6

stk. 1

Storkredsbestyrelsen varetager vælgerforeningens politiske og økonomiske interesser inden for de af årsmødet fastlagte rammer. Bortset fra årsmødet kan kun storkredsbestyrelsen vedtage udtalelser i storkredsforeningens navn.

stk. 2.

Storkredsbestyrelsen, der vælges for et år, består af:

a) Storkredsforeningens formand og 2 næstformænd

b) 10 medlemmer valgt på årsmødet

d) Formændene for kommuneforeningerne

e) Formændene for bydelsforeningerne

f) 50 medlemmer valgt efter fordelingstal ud fra bydels- og kommuneforeningernes medlemstal i forhold til storkredsforeningens samlede medlemstal pr. forudgående 31. december. Fordelingen sker efter Sainte-Laguës metode. Bliver en bydels- eller kommuneforening ikke repræsenteret med mindst et medlem ud over formanden, tildeles foreningen et ekstra medlem oven i de 50.

Endvidere er Radikal Ungdom repræsenteret med 2 medlemmer bosiddende i storkredsen valgt af Radikal Ungdom.

Valg til storkredsbestyrelsen træder i kraft efter årsmødet.

stk. 3

Kommune- og bydelsforeningerne vælger et antal stedfortrædere for de kommune- og bydelsforeningsvalgte medlemmer af storkredsbestyrelsen. Antallet af stedfortrædere må ikke overstige det antal medlemmer, der skal vælges.

stk. 4

Der vælges ikke stedfortrædere for kommune- eller bydelsforeningernes formænd.

stk. 5

Medlemmerne valgt af Radikal Ungdom kan repræsenteres ved stedfortrædere.

stk. 6

Foreningens formand og næstformænd er selvskrevne som henholdsvis formand og næstformænd for storkredsbestyrelsen. Formanden er medlem af landsforbundets hovedbestyrelse med næstformændene som stedfortrædere. 

stk. 7

På storkredsbestyrelsens konstituerende møde vælges:

a) 6 medlemmer til storkredsens forretningsudvalg og indtil 3 suppleanter

b) 1 dirigent og 2 suppleanter for denne

c) 1 sekretær og 3 suppleanter for denne

d) medlemmer til Radikale Venstres hovedbestyrelse

e) 7 medlemmer og 7 suppleanter til storkredsforeningens kandidatudvalg

f) storkredsbestyrelsens københavnske medlemmer vælger delegerede til landsmødet efter indstilling fra bydelsforeningerne. Frederiksberg, Tårnby og Dragør vælger delegerede efter egne regler.

g) Minimum 5 medlemmer til et stående kampagneudvalg, som varetager vælgerforeningens kampagner op mod folketingsvalg og folkeafstemninger inden for en økonomisk ramme, som fastsættes af forretningsudvalget. Formanden for Radikal Ungdom Københavns kampagneudvalg er født medlem af udvalget. Udvalget ledes af vælgerforeningens formandskab. De københavnske medlemmer af kampagneudvalget varetager kommunalvalg i Københavns Kommune, og Frederiksberg, Tårnby og Dragør varetager kommunalvalg efter egne bestemmelser.

De valgte personer i punkt a, b og d skal være medlemmer af storkredsbestyrelsen.

stk. 8

Valg til landsforbundets udvalg foregår på førstkommende storkredsbestyrelsesmøde efter nedsættelsen af et udvalg, hvor storkredsforeningen skal indstille medlemmer.

stk. 9

Storkredsbestyrelsen kan til varetagelse af de forskellige arbejdsområder nedsætte såvel permanente som midlertidige udvalg. Medlemmerne af de således nedsatte udvalg kan udpeges såvel uden for som inden for storkredsbestyrelsens egen kreds. Storkredsbestyrelsen kan fastsætte arbejdsområde og forretningsgang for disse udvalg, medens udvalgene selv konstituerer sig.

stk. 10

Formanden indkalder storkredsbestyrelsen til møde mindst 6 gange årligt.

stk. 11

Storkredsbestyrelsen skal indkaldes senest 10 dage efter, at mindst 10 af dens medlemmer har fremsat begæring herom til foreningens formand og storkredsbestyrelsens dirigent. Efter udskrivning af folketingsvalg reduceres varslet til 4 dage.

stk. 12

De i storkredsen valgte radikale folketingsmedlemmer og medlemmer af regions- eller kommunale råd i Københavns Storkreds kan hverken vælges til medlem af storkredsbestyrelsen eller give møde som suppleanter, men har sammen med de i hovedstaden opstillede folketingskandidater ret til deltage i storkredsbestyrelsens møder med taleret.

stk. 13

Storkredsbestyrelsens møder er åbne for medlemmer af storkredsforeningen. Formanden, dirigenten eller 5 medlemmer kan dog forlange, at mødet lukkes, hvorpå det ved afstemning og uden forhandling afgøres, om mødet skal lukkes eller ej. Det konstituerende storkredsbestyrelsesmøde er lukket.

stk. 14

Storkredsbestyrelsen afholder sit første møde inden 1. juli. Ved det konstituerende møde fremlægger formandsskabet et udkast til en overordnet plan for arbejdet i det kommende foreningsår.

 

Forretningsudvalget

§ 7

stk. 1

Forretningsudvalget har ansvaret for alle storkredsforeningens løbende forretninger inden for de af storkredsbestyrelsen fastlagte rammer og træffer beslutning om storkredsforeningens budget.

stk. 2

Forretningsudvalget består af 12 medlemmer:

* storkredsforeningens formand

* storkredsforeningens 2 næstformænd

* 6 medlemmer valgt af storkredsbestyrelsen blandt dens medlemmer

* Frederiksberg og Tårnby/Dragør har begge ret til at have en fast plads fra de to foreningers bestyrelse med stemmeret i forretningsudvalget

* 1 medlem valgt af Radikal Ungdom bosiddende i storkredsen

I tilfælde af stemmelighed, tæller formandens stemme dobbelt

stk. 3

Storkredsbestyrelsens dirigent og de to suppleanter til denne post kan ikke vælges til medlemmer af forretningsudvalget. Forretningsudvalget indkaldes, når mindst 3 medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom til formanden.

stk. 4

Forretningsudvalget kan nedsætte udvalg og udpege medlemmer til Radikale Venstres organisation imellem årsmøderne.

stk. 5

Forretningsudvalget fastlægger selv sine arbejdsgange og den interne arbejdsdeling

stk. 6

Forretningsudvalget godkender og underskriver følgende på vegne af storkredsbestyrelsen:

* storkredsbestyrelsesmødereferater

* årsmødereferater

stk. 7

Forretningsudvalget indkalder mindst 2 gange om året formændene for bydelsforeningerne og kommuneforeningerne til møde for at drøfte koordination af organisatoriske sager

 

Redaktører af medlemsbladet

§ 8

stk. 1

Der vælges en til to redaktører af vælgerforeningens medlemsblad for et år ad gangen på det ordinære årsmøde. Redaktørerne fordeler selv arbejdsopgaverne mellem sig og beslutter, hvem der er ansvarshavende redaktør.

stk. 2

Den ansvarshavende redaktør kan overvære forretningsudvalgets møder i den udstrækning, forretningsudvalget finder, det har betydning for medlemsbladet.

stk. 3

Hvis der mellem de ordinære årsmøder skal vælges nye redaktører, sker det på det første mulige storkredsbestyrelsesmøde, efter at have været sat på dagsordenen.

 

Kandidatudvalget

§ 9

stk. 1

Kandidatudvalget har til opgave at rådgive og støtte bydele, kommuneforeninger, foreningens ledelse og foreningens medlemmer i opgaven med at rekruttere og opstille kandidater. Udvalget er i særlig grad forpligtet til at fokusere på det samlede felt. De 16 medlemmer udgøres af:

1. Storkredsforeningens formand, som er født formand.

2. 7 medlemmer valgt af storkredsbestyrelsen på sit konstituerende møde

3. 1 medlem valgt af hver af de 6 bydelsforeningers bestyrelser og Frederiksberg kommuneforening. Herudover er kommuneforeningerne Dragør og Tårnby repræsenteret ved ét medlem til sammen.

4. Som suppleanter for kandidatudvalgets medlemmer valgt i henhold til punkt 2 fungerer 7 personer valgt af storkredsbestyrelsen på sit konstituerende møde og 1 suppleant valgt af kommuneforeningerne og bydelsforeningerne – de i afsnit 3 nævnte repræsentanter

stk.2

Kandidatudvalgets funktionsperiode er hele foreningsåret fra det konstituerende storkredsbestyrelsesmøde.

stk. 3

Indvilger et af udvalgets medlemmer i at lade sig opstille til Folketinget, fratræder de straks udvalget, og suppleanten indtræder.

stk. 4

Medlemmer af kandidatudvalget bosiddende i kommune- eller bydelsforeninger, som har besluttet selv at opstille folketingskandidater, udtræder af kandidatudvalget. Undtaget fra denne bestemmelse er kandidatudvalgets formand, som alene fortaber stemmeretten i udvalget.

stk. 5

Kandidatudvalget har til opgave at udarbejde en anbefaling til årsmødet om opstilling af kandidater, indeholdende:

1. De almindelige principper for opstillingen

2. Kandidaterne

3. I hvilke kredse, kandidaterne foreslås nomineret

stk. 6

Arbejdet i kandidatudvalget er omfattet af fortrolighed. Et flertal i udvalget kan erklære et medlem inhabilt, hvis medlemmet vurderes at have en interessekonflikt svarende til forvaltningslovens beskrivelse af inhabilitet.

stk. 7
Kandidatudvalget varetager ligeledes opgaverne forbundet med det opstillingsmøde som opstiller kandidater til Borgerrepræsentationen, jf. § 12. I denne forbindelse deltager dog kun de medlemmer som er bosiddende i Københavns Kommune.

 

Kandidat og suppleanter til Europa-Parlamentsvalg

§ 10

Vælgerforeningen vælger hvert år på sit årsmøde en kandidat og 2 suppleanter til Europa-Parlamentsvalget. Valget sker efter reglerne i § 13. I de år, hvor Radikale Venstres landsmøde foretager opstilling til Europa-Parlamentsvalget, indgår storkredsforeningens kandidat eller en af suppleanterne her.

 

Folketingsvalg

§ 11

stk. 1

Den endelige beslutning om opstilling af kandidater til Folketinget, hvor kommuneforeningen ikke har opstillet selv, tages på storkredsens årsmøde, jf. § 4, stk. 2, pkt. 11. Kandidatudvalgets anbefalinger, herunder også om valg af topkandidat(er), udsendes til medlemmerne forud for årsmødet. I anbefalingen anføres kandidatudvalgets anbefaling om antal topkandidater, navnene på de nuværende folketingskandidater, de af kommune- og bydelsforeningerne foretrukne, kandidatudvalgets forslag samt eventuelle mindretalsanbefalinger.

stk. 2

Ingen kandidat kan nomineres i mere end en kreds.

stk. 3

Opstillingen har, uanset hvilket foreningsled som har foretaget opstillingen, gyldighed fra dagen efter årsmødet.

stk. 4

Ingen, som er medlem af kommunale råd, regionsråd eller Europa-Parlamentet, kan opstilles som folketingskandidat, medmindre vedkommende giver skriftligt tilsagn om at ville fratræde sin plads i kommunalbestyrelse, regionsråd eller Europa-Parlament senest 6 måneder efter opnåelse af valg til Folketinget.

stk. 5

Forudsætningen for opstilling som folketingskandidat er, at man accepterer opstillingen enten på mødet eller ved skriftligt samtykke.

stk. 6

Ingen kreds kan stå ubesat i mere end 6 måneder. Hvis en folketingskandidat trækker sit kandidatur tilbage før opstillingsperiodens udløb, kan storkredsbestyrelsen hhv. bestyrelsen i det foreningsled, som har foretaget den oprindelige opstilling, nominere en kandidat i den pågældende kreds for resten af foreningsåret

stk. 7

Man kan opstille direkte på selve årsmødet, men der skal samtidig fremvises 5 stillere. 

 

Valg til Borgerrepræsentationen

§ 12

stk. 1

Ved kommunalvalg i København nedsætter medlemmer bosiddende i København på årsmødet året før kommunalvalget et kommunalpolitisk udvalg. Udvalget forestår udarbejdelsen af et kommunalpolitisk valgprogram.

stk. 2

På et møde, som kun de københavnske storkredsbestyrelsesmedlemmer og de opstillede kandidater ligeledes indkaldes og har stemmeret til, vedtages valgoplæg senest 8 uger før valget. På et lignende møde besluttes retningslinjerne for indgåelse af valg- og-/eller listeforbund.

stk. 3

Storkredsforeningens formand indkalder med mindst 14 dages varsel de af storkredsforeningens medlemmer, der er bosiddende i København til et opstillingsmøde i perioden mellem det sidste kvartal året før kommunalvalg og det første kvartal i valgåret. Der skal vælges 18 kandidater til listen. Hver kandidat skal have fem stillere.

Kandidatudvalgets anbefaling udsendes til medlemmerne sammen med indkaldelsen. I anbefalingen anføres navnene på de af bydelsforeningerne anbefalede, kandidatudvalgets forslag samt eventuelle mindretalsanbefalinger Man kan opstille på selve opstillingsmødet, men stillerkravet skal være opfyldt.

På opstillingsmødet nummereres de opstillede kandidater på kandidatlisten efter de i stk. 4 og 5 angivne regler. Der vælges suppleanter til listen i den af stemmetallene angivne rækkefølge, hvor hver kandidat, der har opnået mindst 2 procent af de afgivne point, er suppleant.

stk. 4

Nummerering af kandidater ved kommunalvalg foregår på følgende måde: Først stemmes om, hvem der skal stå som nummer ét på listen. Kun de kandidater, der ønsker at være opstillet som nr. 1, indgår i denne afstemning. Opnår en kandidat absolut flertal af de afgivne gyldige stemmer, er vedkommende valgt.

Opnår ingen kandidat absolut flertal ved første afstemning, udgår den kandidat, der fik færrest stemmer. Derefter foretages ny afstemning blandt de tilbageværende kandidater. Denne procedure gentages, indtil en af kandidaterne har opnået absolut flertal. Derefter stemmes om de øvrige pladser på listen efter pointmetoden beskrevet i landsforbundets vedtægter.

stk. 5

Et medlem af regionsråd, Folketinget eller Europa-Parlamentet kan kun opstilles som kandidat til kommunalvalg, hvis vedkommende skriftligt erklærer at ville fratræde sin plads i Folketinget eller Europa-Parlamentet senest 6 måneder efter opnåelse af eventuelt valg til kommunalbestyrelsen.

stk. 6

Frederiksberg, Tårnby og Dragør opstiller til kommunalvalg efter egne regler.

 

Afstemning og valg

§ 13

stk. 1

Stemmeret udøves af samtlige medlemmer, der har været medlem i mindst to uger, og som har betalt forfaldent kontingent før årsmødet afholdelse. Nye medlemmer skal have betalt 1. kontingent.

stk. 2.

I alle organisationsled tages beslutninger ved simpel stemmeflerhed blandt de tilstedeværende stemmeberettigede mødedeltagere, Afstemning sker ved håndsoprækning. Skriftlige afstemninger kan undlades medmindre der gøres indsigelse af et stemmeberettiget medlem.

stk. 3

Personvalg sker altid ved skriftlig afstemning, når mere end én kandidat er bragt i forslag. Valg af dirigent, stemmetællere, referent og revisorer kan dog ske ved håndsoprækning, med mindre der gøres indsigelse af et stemmeberettiget medlem. Opstår der ved personvalg stemmelighed, foretages der omvalg. Ved stemmelighed efter omvalg foretages der lodtrækning.

stk. 4

Hvor en enkelt person skal vælges, kræves absolut flertal af de afgivne gyldige ikke-blanke stemmer, eventuelt ved bundet omvalg.

stk. 5

Hvor mere end én person skal vælges, følges reglerne i landsforbundets vedtægter.

stk. 6

Mødeindkalderen er ansvarlig for, at stemmesedler udleveres til de stemmeberettigede.

stk. 7

Der kan ikke afgives stemme ved mundtlig eller skriftlig fuldmagt.

stk. 8

Alle valg til foreningens tillidsposter gælder for et år ad gangen. Genvalg kan finde sted.

stk. 9

Vælgerforeningens formand kan ikke i sin valgperiode opstilles som kandidat til Folketinget, som kandidat til valg til de kommunale råd eller til Europa-Parlamentet.

stk. 10

En forudsætning for at kunne blive valgt til en tillidspost i vælgerforeningen er enten, at den foreslåede accepterer dette på mødet, eller at der foreligger skriftligt samtykke.

 

Bydelsforeninger

§ 14

Stk. 1

Den del af vælgerforeningen, som udgøres af Københavns Kommune, er opdelt i 6 bydelsforeninger, der hver omfatter en eller to folketingsvalgkredse:

  • Østerbro (1. kreds)
  • København S (2. og 4. kreds)
  • Indre by & Christianshavn (3. kreds)
  • Nørrebro-Bispebjerg (5. og 6. kreds)
  • Brønshøj/Husum/Vanløse (7. kreds)
  • Vesterbro/Valby (8. og 9. kreds)

stk. 2

Bydelsforeningerne varetager vælgerforeningens politiske og organisatoriske interesser i lokalområderne. bydelsforeningerne vælger repræsentanter til lokalråd og indstiller til lokaludvalg.

stk. 3

Bydelsforeningen holder generalforsamling hvert år i perioden 1. februar til 15. marts. Generalforsamlingen skal indkaldes med mindst to ugers varsel ved meddelelse til hvert medlem. Indkaldelsen skal mindst indeholde følgende dagsordenspunkter:

  • Formandens beretning til godkendelse
  • Valg af formandskab
  • Valg af medlemmer og stedfortrædere til storkredsbestyrelse, jf. § 6, stk. 2-4
  • Indstilling af delegerede til landsmødet til endelig beslutning i storkredsbestyrelsen
  • Bydelsforeningens anbefaling til årsmødet til opstilling af et antal folketingskandidater svarende til bydelsforeningens valgkreds(e)
  • Valg af delegerede til regionsforsamlingen
  • Bydelsforeningens anbefaling til opstillingsgeneralforsamlingen af højst 3 kandidater til valglisten i året før kommunalvalgsår
  • Eventuelt valg af lokalrådsrepræsentanter
  • Eventuel indstilling til lokaludvalg

stk. 4

Kun medlemmer af bydelsforeningen har stemmeret på generalforsamlinger, og kun medlemmer af bydelsforeningen er valgbare til tillidsposter.

stk. 5

Bydelsforeningens formand sender senest 8 dage efter den ordinære generalforsamling et referat af generalforsamlingen til vælgerforeningens forretningsudvalg. Det skal fremgå af referatet, hvilke medlemmer der er valgt, anbefalet eller indstillet til:

  • formand
  • storkredsbestyrelsesmedlemmer
  • landsmødedelegerede
  • lokaludvalg
  • kandidater, som ønskes opstillet til folketingsvalg jf. § 11. Har flere kandidater været bragt i forslag, skal alle navne også oplyses.

stk. 6

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen med mindst 8 dages varsel. Der indkaldes desuden til ekstraordinær generalforsamling i bydelsforeningen, når mindst 15 medlemmer skriftligt stiller krav om det til bydelsforeningens formand. Der skal stå i anmodningen, hvad der ønskes behandlet på den ekstraordinære generalforsamling. Den ekstraordinære generalforsamling indkaldes af formanden senest 8 dage efter, at kravet er fremsat. Der skal være mindst 8 og højst 14 dages varsel.

 

Regnskab

§ 15

stk. 1

Vælgerforeningens regnskabsår følger kalenderåret.

stk. 2

De valgte revisorer har pligt til mindst en gang i løbet af regnskabsåret at gennemgå vælgerforeningens regnskab og bilag samt kontrollere beholdningens tilstedeværelse. Ligeledes har revisorerne pligt til at påse, at foreningens midler anvendes efter alle lovlige vedtagelser.

stk. 3

I økonomiske forhold tegnes vælgerforeningen af formanden og den økonomisk ansvarlige næstformand. Den økonomisk ansvarlige næstformand udpeges af forretningsudvalget ved konstitueringen.

Formanden og den økonomisk ansvarlige næstformand tegner i fællesskab foreningen ved beløb over 3.000 kroner, og har tegningsret hver for sig ved beløb derunder.
Voldgift

§ 16

Hvis der opstår stridigheder eller tvivlsspørgsmål af politisk eller organisatorisk art mellem enkeltpersoner og storkredsforeningen, eller mellem bydelsforeninger, kommuneforeningerne og storkredsen, kan hver af de implicerede parter kræve voldgiftsbehandling af spørgsmålet efter landsforbundets vedtægter § 16.

 

Nedlæggelse af foreningen

§ 17

stk. 1

Foreningen kan kun nedlægges, hvis to på hinanden følgende årsmøder med dette ene punkt på dagsordenen afholdt indenfor et tidsrum af højest 3 måneder beslutter dette.

stk. 2

Det sidste af de to årsmøder beslutter, hvordan et eventuelt overskud skal anvendes. Samtlige midler skal gå til almennyttige, folkeoplysende eller politiske formål, herunder Radikale Venstres landsforbund.

 

Vedtægternes ikrafttræden

§ 18

stk. 1

Disse vedtægter træder i kraft straks, dog således at foreningens hidtidige organer fortsat fungerer, indtil nyvalg har fundet sted i overensstemmelse med foranstående bestemmelser.

Vedtaget den 7. november 2006. Ændret på årsmøderne den 21. april 2007, 18. april 2009, 17. april 2010, 2. april 2011, 14. april 2012, 26. april 2014, 25. april 2015, 16. april 2016 og 29. april 2017.

Appendix – retningslinjer for personvalg

Fra den radikale hovedbestyrelses vedtagne retningslinjer.

(…)

2. Om personvalg

Personvalg til tillidsposter, der rækker ud over det enkelte møde, skal altid ske skriftligt, hvis blot én stemmeberettiget mødedeltager begærer det, jf. § 18 stk. 9. Hovedreglen vil være, at personvalg afgøres ved skriftlig afstemning – medmindre der kun opstilles kandidater svarende til det antal, som skal vælges, og der ikke er behov for at vælge i rækkefølge (f. eks. til en bestyrelse). (…)

Herudover forudsætter vedtægterne i en række bestemmelser skriftlig afstemning, ligesom dette kan følge af sædvane. Følgende situationer kan foreligge:

2a. Kun én person skal vælges

Når der til en tillidspost kun skal vælges én person, følges § 18 stk. 10. Den valgte skal have absolut flertal for at være valgt, dvs. over halvdelen af de afgivne gyldige stemmer. Opnås dette ikke i første afstemningsrunde, udgår den kandidat, der fik færrest stemmer, hvorefter der foretages en ny afstemningsrunde blandt de tilbageværende kandidater. Giver den heller ikke en af kandidaterne absolut flertal, gentages proceduren, indtil en af kandidaterne har opnået over halvdelen af stemmerne og dermed er valgt. Da afstemningen nok kan virke delt, men i realiteteten er én afstemning, bør der ikke imellem valgrunderne gennemføres en ny debat mellem hverken kandidaterne eller deres stillere. Er der undervejs stemmelighed, følges reglerne i § 18, stk. 12.

2b. Flere personer skal vælges

Ved samtlige personvalg i Det Radikale Venstre, hvor der skal vælges mere end én person, skal der altid stemmes på et bestemt antal kandidater – hverken færre eller flere. Det er dirigentens opgave at meddele det antal, der i den konkrete afstemning skal stemmes på. Stemmesedler med flere eller færre kandidater anført er uden forbehold ugyldige. (…)

Det er muligt at vælge f. eks. 5 medlemmer til lokalforeningens bestyrelse uden skriftlig afstemning, hvis der skal vælges fem, og der kun er opstillet fem og ingen begærer skriftlig afstemning. Har vælgerforeningens generalforsamling besluttet at opstille 10 radikale kandidater til et kommunalvalg, og der er foreslået 12 kandidater, kan afstemningen godt, hvis ingen begærer point- eller prioriteringsmetoden anvendt, foretages efter ”bunke-optællingsmetoden”, hvor rækkefølgen, hvori det krævede antal kandidater er anført, ikke betyder noget ved opgørelsen af valget.

Skal der vælges op til og med 6 personer, skal der efter begge disse metoder stemmes på det antal kandidater, der skal vælges. Skal der vælges flere end 6 personer, skal der stemmes på 6 personer plus 1/3 af resten forhøjet til nærmeste hele tal. (Er antallet 7, 8 eller 9 skal der stemmes på 7 personer. Er antallet 10, 11 eller 12 skal der stemmes på 8 personer). (§ 18, stk. 12) Ved landsmødets valg af 15 hovedbestyrelsesmedlemmer skal der således stemmes på 6 + (1/3 af 9) 3 = 9 kandidater med point- eller prioriterings-metoden. Et spørgsmål som Hovedbestyrelsen skal afgøre, jævnfør § 18, stk. 1.

Det skal bemærkes, at stemmesedlen ved både point- og prioriteringsmetoden skal udfyldes på samme måde. Den foretrukne kandidat øverst og så fremdeles. Det er optællingsmetoderne, der er forskellige!

Afstemningsresultatet afgøres således:

1. Ved POINTMETODEN skrives på stemmesedlen navnene på det antal personer, der kan stemmes på i den rækkefølge den enkelte helst ser dem valgt. Den første kandidat på stemmesedlen får points svarende til det antal personer, der skal stemmes på, det næste kandidatnavn får 1 point mindre og så fremdeles. Kandidaterne er valgt i den rækkefølge, som de ved den efterfølgende optælling har fået points.

De kandidater, som ikke opnåede valg, er suppleanter i rækkefølge efter deres point-tal. Valg af kandidater og suppleanter kan enten afholdes adskilt eller samlet. Det bør af vedtægterne fremgå, om det er den ene eller den anden metode, der skal bruges.

Ved stemmelighed, som må tillægges betydning, foretages omvalg blandt de kandidater, der opnåede lige mange stemmer (= points). Ved fornyet stemmelighed foretages lodtrækning.(…)