Regeringen svigter det grønne København

af Mette Annelie Rasmussen, d. 28/1-2019

Så nedkom regeringen med en hovedstadsstrategi. 23 sider, 80 forslag, 0 finansiering. En plan for hele hovedstadsområdet, en plan der har fået en blandet modtagelse alt efter hvor man er placeret i hovedstadsområdet. Der var nye interessante tanker om sammenlægning af hele den kollektive trafik i et selvskab, ikke nogen dårlig ide. Ligesom det giver god mening at skybrudssikre i hele hovedstaden på fingerplanens grønne kiler. Begge gode grønne tiltag Regionen med fordel kunne have koordineret. Nu opretter man nye strukturer, råd og styregrupper. Det virker ærligt talt noget fjollet.  Ligesom det er noget uambitiøst at regeringens skybrudsplaner ikke kommer med finansiering. Nye jobs og boliger til dem der ønsker at rykke til hovedstaden, er også en rigtigt god ide. Der er bare ikke så mange anvisninger på hvordan, men vi får at vide at alt er gratis. Det kommer ikke til at koste resten af Danmark en bøjet femøre at udvikle hovedstadsregionen, siger regeringen. Her hopper kæden af, for folk, eller rettere vælgerne – for strategien er et valgoplæg – er jo ikke idioter.

Tager man sine Københavner briller på, var der meget lidt nyt og slet ikke det, mange københavnere sukker efter, nemlig styr på trængslen og luftforureningen nu. Det havde klædt regeringen at tage fat om Københavns trængselsudfordring anno 2019, for den betyder at Københavnerne lever kortere end andre danskere og hvor det i myldretiden, tager bilister 7.1 minutter at køre en kilometer. På en helt almindelig hverdag, bliver der kørt 4,7 mio. kilometer i bil. Løsningen ligger ligefor; Roadpricing eller vejafgifter. En gammel kending tilbage fra 2013, hvor Trængselskommissionen anbefalede Roadpricing, som det mest effektive redskab til at reducere trængselsproblemerne.  Vi skal gøre det der virker, og kigger vi rundt til vores naboer i Europa, så ser vi at roadpricing vinder frem. Så når man kan i London, Oslo og Bruxelles, hvorfor så ikke i København?
Desværre vil regeringen en anden retning. Den retning betyder ifølge regeringen selv at trængslen i Hovedstaden vil stige med 72 % frem mod 2030. Her kommer København ganske sikkert til at tage en del af trængslen for med Lynetteholmen og Holmene på vej, øges trafikken i byen.

Derfor burde det ligge på den flade hånd for den påstående grønneste regering nogensinde, at handle grønt og tale mindre sort. Desværre er det ikke i regeringens nye hovedstadsstrategi, at københavnerne skal finde svar på vores helt særlige udfordringer med trængsel og vores luftkvalitet. Den slags visioner kræver nok en ny og grønnere retning og derfor en ny regering, der tager ansvar for hele landet, hovedstadsregionen incl. København.