Pressemeddelelse: Radikale presset ud af budgetforhandlingerne for at stå fast på Amager Fælled og flere pædagoger

Helt usædvanligt er Radikale Venstre netop blevet tvunget til forlade forhandlingerne om Københavns budget for 2018 på grund af partiets ønske om at finde en løsning for Amager Fælled, få flere pædagoger til børnene og skabe mere vækst og få flere arbejdspladser til København.

”Vi er meget skuffede. Vi havde et stort ønske om at finde en ny fælles løsning på Amager Fælled, hvor vi fik en ekstern vurdering af, hvilke grunde vi kunne bruge i stedet for Fælleden. Det er en realistisk løsning, som vi stadig håber kommer igennem efter valget i november, hvor der er et nyt grønt flertal”, udtaler beskæftigelses- og integrationsborgmester og partiets spidskandidat, Anna Mee Allerslev.

”Det er heller ingen hemmelighed, at børnene er vores anden store prioritet. Og vi kan ikke være med i et budget til 4 mia. kr. uden en eneste ny pædagog til vores børn. Vi er Danmarks børnerigeste kommune, og vi får kun flere børn hver måned. Vi kæmpede for flere pædagoger, men når SF og Ø ikke vil kæmpe med, er det umuligt. Det er vi selvfølgelig meget ærgerlige over. Vi er også skuffede over, at der slet ikke er noget, der skaber vækst og arbejdspladser i byen”, siger Anna Mee Allerslev og fortsætter:

”Nu kæmper vi videre for et grønt København med levende bynatur, hvor børnene kan vokse op i trygge og rene omgivelser. Vi vil investere markant i fremtiden med et løft på 557 pædagoger, så vi får den normering, som BUPL anbefaler er den fagligt rigtige til børnene. Og så skal vi også turde skabe den nødvendige vækst og udvikling, så fremtidens københavnere også har et arbejde og noget at leve af”.

I de sidste 7 år, hvor Anna Mee Allerslev har været politisk leder og borgmester for Radikale Venstre i København, har partiet – som det eneste parti – været med i samtlige budgetaftaler og andre store aftaler sammen med Socialdemokraterne. Radikale Venstre har således stort set altid været et af de bærende partier i budgetaftalerne i København, men i år har det altså ikke været muligt at lave en aftale med Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten, og det skuffer beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev, der afslutningsvist siger, at:

”Vi forhandler om et historisk stort budget på 4 mia. kr., og alligevel vil SF og Enhedslisten ikke kæmpe for Amager Fælled og flere pædagoger til børnene i København. Vi håbede lige til det sidste, at når der var tre grønne partier tilbage, så kunne vi finde en ny løsning på Fælleden og få flere pædagoger til børnene, som vi ellers var enige om tidligere. Det er skuffende, at venstrefløjen ikke vil være med til at fremtidssikre København som en grøn børnevenlig metropol”.

For yderligere oplysninger og kommentarer:
Lasse Perrild-Mathiasen på 30366527 eller Christian Sagen på 28593637

Dette indlæg er gemt under Pressemeddelelse.